donderdag 27 juni 2013

De zwarte met het witte hart



Verwachtingen:
We verwachtten een zwarte persoon die helemaal verwesterd is in Indonesië of Afrika. In zijn hart blijft hij echter gewoon de Afrikaan die hij is aan het eind.

Titelverklaring:
De titel zou gekozen zijn, omdat hij, als hij als jongeman een jongetje en een meisje op zijn knie laat “paardje rijden”en dan zegt het meisje: jij zwarte met je witte hart.

De hoofdpersonen:
Aquasi: Aquasi is een zoon van een koning in West-Afrika die door zijn vader naar Europa wordt gestuurd om daar te studeren.

Kwame: Kwame is de neef van Aquasi. Hij is voorbestemd om koning te worden. Hij wordt na het overlijden van zijn vader in het gezin van Aquasi opgenomen en zij worden beste vrienden. Hij gaan dan ook mee naar Europa.

Ahim: Ahim is de bediende van Aquasi. Hij is ooit door hem geholpten tegen de agressie van Cornelius de groot. Ze hebben vaak “ruzie” maar Aquasi mag hem wel en andersom ook.

Cornelius de Groot: Cornelius de groot is een klasgenoot van Aquasi op de kostschool van moock in Delft. Aquasi en Kwame worden heel erg gepest en Cornelius kiest partij voor de jongens en helpt hen. Als tijdens een wandeling van Cornelius en Aqausi aan Aquasi gevraagd wordt in een rijtuig mee te rijden, dit wordt gevraagd door van Drunen,  laat Aquasi Cornelius verbijsterd achter. Later neemt hij wraak door waar hij kan hem zwaar te vernederen.

Sophie is de dochter van een groot vorstin. Aquasi is verliefd op haar, maar ze trouwt later toch met een grootvorst, omdat het toch echt niet kan om met een zwarte te trouwen.

 Wat wij verwarrend vonden is het steeds wisselen van de tijd waarin het speelt. Dan is het in zijn jeugd, dan is het weer als een oude man en de plaats verschilt ook voortdurend. De ene keer is het Afrika, de andere keer is het Holland en dan weer Indonesië. Het is daardoor moeilijk om het verhaal te volgen.

Wij vinden het onwaarschijnlijk dat als Aquasi zo geholpen is door Cornelius, dat hij toch instapt bij van Drunen en zijn beste vriend achterlaat. Als hij dan later zo vernederd wordt door Cornelius en voor dood door hem wordt achtergelaten. Dat hij dan toch steeds weer vriendschappelijk met hem optrekt en hem helpt. We kunnen ons ook niet voorstellen dat de vader van Aquasi de beide prinsen van onderpand meegeeft naar Holland.

Thema:
Aquasi wordt als bijzonder goede leerling toch bij zijn verdere carrière door de Hollandse overheid gedwarsboomd, alleen omdat hij zwart zou zijn.
Dit geeft wel goed de verhoudingen weer die in die tijd speelden tussen de blanke kolonisten en de zwarte lokale bevolking die uitgebuit werd. Het verhaal gaat dus om de waanzin van de blanke superioriteit over de Afrikanen en Indonesiërs. Een blanke mag niet onder een gekleurde werken. De buitenlandse slavenhandel werd zo lang mogelijk in stand gehouden vanwege de goedkope arbeidskrachten, ondanks de morele bezwaren

Als het een op waarheid berustend verhaal is, is het natuurlijk behoorlijk triest dat Hollanders dit in die tijd normaal vonden.

Open plekken:
Wij konden in dit verhaal geen open plekken vinden.

Perspectief:
Aquasi vertelt zelf zijn levensverhaal en kijkt als oude man op alle gebeurtenissen terug.

Setting: het verhaal vindt plaats in Nederland, Indonesië en in Afrika.

Het boek roept vooral gevoelens van schaamte bij ons op. Als je ziet hoe het er in de tijd van Aquasi en Aquame aan toe gaat en hoe erg ze vernederd worden kan je je daar als Nederlander alleen maar voor schamen. We geloven wel in de realiteitszin van het boek. Het is goed dat dit op deze manier aan de kaak gesteld wordt.

Persoonlijke conclusie Noah:

Ik vond het samenwerken met dit groepje zeer prettig, we zijn alledrie ongeveer gelijkstemmig over dit boek, bovendien gaf het maken van een afspraak voor dit verslag geen enkel probleem. Het boek zelf is van het leesniveau 4. Ik persoonlijk vond dit moeilijk zat, vanwege de tijd en plaatssprongen die dit boek maakte. Maar misschien is dat wel alleen in dit boek, en ga ik de volgende keer wel een niveau 5 proberen.

Persoonlijke conclusie Niek:

Ik vond de samenwerking met dit groepje heel goed te doen. Het boek roept bij ons allemaal wel dezelfde gevoelens op, dus daar waren we het al snel over eens. Het boek zelf vond ik eerlijk gezegd wel erg moeilijk om doorheen te komen. Leesniveau 4 lijkt mij dus dan ook hoog genoeg voor mij en ik denk dat mijn volgende boek ook van dit niveau zal zijn. Al met al was het wel een leerzame opdracht.

Persoonlijke conclusie Betülay:

Ik vond het thema van het boek erg mooi, ik vind het altijd weer verbazingwekkend hoe de 'blanken' zich zo superieur voelden en de manier waarop de 'zwarten' gediscrimineerd werden.
Het boek was af en toe lastig te volgen doordat het telkens een grote tijdsprong maakte.
Je moet ook wel veel verbeeldingskracht gebruiken, want het verhaal speelt zich af in een andere tijd, je moet je dus even in kunnen beelden hoe het er toen aan toe ging, daarna kun je de normen en waarden in die tijd beter begrijpen.
De samenwerking is in ons groepje prima verlopen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten