Verwachtingen:
We
verwachtten een zwarte persoon die helemaal verwesterd is in Indonesië of
Afrika. In zijn hart blijft hij echter gewoon de Afrikaan die hij is aan het
eind.
Titelverklaring:
De titel zou
gekozen zijn, omdat hij, als hij als jongeman een jongetje en een meisje op
zijn knie laat “paardje rijden”en dan zegt het meisje: jij zwarte met je witte
hart.
De
hoofdpersonen:
Aquasi:
Aquasi is een zoon van een koning in West-Afrika die door zijn vader naar
Europa wordt gestuurd om daar te studeren.
Kwame: Kwame
is de neef van Aquasi. Hij is voorbestemd om koning te worden. Hij wordt na het
overlijden van zijn vader in het gezin van Aquasi opgenomen en zij worden beste
vrienden. Hij gaan dan ook mee naar Europa.
Ahim: Ahim is
de bediende van Aquasi. Hij is ooit door hem geholpten tegen de agressie van
Cornelius de groot. Ze hebben vaak “ruzie” maar Aquasi mag hem wel en andersom
ook.
Cornelius de
Groot: Cornelius de groot is een klasgenoot van Aquasi op de kostschool van
moock in Delft. Aquasi en Kwame worden heel erg gepest en Cornelius kiest
partij voor de jongens en helpt hen. Als tijdens een wandeling van Cornelius en
Aqausi aan Aquasi gevraagd wordt in een rijtuig mee te rijden, dit wordt
gevraagd door van Drunen, laat Aquasi
Cornelius verbijsterd achter. Later neemt hij wraak door waar hij kan hem zwaar
te vernederen.
Sophie is de
dochter van een groot vorstin. Aquasi is verliefd op haar, maar ze trouwt later
toch met een grootvorst, omdat het toch echt niet kan om met een zwarte te
trouwen.
Wat wij verwarrend vonden is het steeds
wisselen van de tijd waarin het speelt. Dan is het in zijn jeugd, dan is het
weer als een oude man en de plaats verschilt ook voortdurend. De ene keer is
het Afrika, de andere keer is het Holland en dan weer Indonesië. Het is
daardoor moeilijk om het verhaal te volgen.
Wij vinden
het onwaarschijnlijk dat als Aquasi zo geholpen is door Cornelius, dat hij toch
instapt bij van Drunen en zijn beste vriend achterlaat. Als hij dan later zo
vernederd wordt door Cornelius en voor dood door hem wordt achtergelaten. Dat
hij dan toch steeds weer vriendschappelijk met hem optrekt en hem helpt. We
kunnen ons ook niet voorstellen dat de vader van Aquasi de beide prinsen van
onderpand meegeeft naar Holland.
Thema:
Aquasi wordt
als bijzonder goede leerling toch bij zijn verdere carrière door de Hollandse
overheid gedwarsboomd, alleen omdat hij zwart zou zijn.
Dit geeft wel
goed de verhoudingen weer die in die tijd speelden tussen de blanke kolonisten
en de zwarte lokale bevolking die uitgebuit werd. Het verhaal gaat dus om de
waanzin van de blanke superioriteit over de Afrikanen en Indonesiërs. Een
blanke mag niet onder een gekleurde werken. De buitenlandse slavenhandel werd
zo lang mogelijk in stand gehouden vanwege de goedkope arbeidskrachten, ondanks
de morele bezwaren
Als het een
op waarheid berustend verhaal is, is het natuurlijk behoorlijk triest dat
Hollanders dit in die tijd normaal vonden.
Open plekken:
Wij konden in
dit verhaal geen open plekken vinden.
Perspectief:
Aquasi
vertelt zelf zijn levensverhaal en kijkt als oude man op alle gebeurtenissen
terug.
Setting: het
verhaal vindt plaats in Nederland, Indonesië en in Afrika.
Het boek
roept vooral gevoelens van schaamte bij ons op. Als je ziet hoe het er in de
tijd van Aquasi en Aquame aan toe gaat en hoe erg ze vernederd worden kan je je
daar als Nederlander alleen maar voor schamen. We geloven wel in de
realiteitszin van het boek. Het is goed dat dit op deze manier aan de kaak
gesteld wordt.
Persoonlijke
conclusie Noah:
Ik vond het
samenwerken met dit groepje zeer prettig, we zijn alledrie ongeveer
gelijkstemmig over dit boek, bovendien gaf het maken van een afspraak voor dit
verslag geen enkel probleem. Het boek zelf is van het leesniveau 4. Ik
persoonlijk vond dit moeilijk zat, vanwege de tijd en plaatssprongen die dit
boek maakte. Maar misschien is dat wel alleen in dit boek, en ga ik de volgende
keer wel een niveau 5 proberen.
Persoonlijke
conclusie Niek:
Ik vond de
samenwerking met dit groepje heel goed te doen. Het boek roept bij ons allemaal
wel dezelfde gevoelens op, dus daar waren we het al snel over eens. Het boek
zelf vond ik eerlijk gezegd wel erg moeilijk om doorheen te komen. Leesniveau 4
lijkt mij dus dan ook hoog genoeg voor mij en ik denk dat mijn volgende boek
ook van dit niveau zal zijn. Al met al was het wel een leerzame opdracht.
Persoonlijke conclusie Betülay:
Ik vond het thema van het boek erg mooi, ik vind het altijd weer
verbazingwekkend hoe de 'blanken' zich zo superieur voelden en de manier waarop
de 'zwarten' gediscrimineerd werden.
Het boek was af en toe lastig te volgen doordat het telkens een grote
tijdsprong maakte.
Je moet ook wel veel verbeeldingskracht gebruiken, want het verhaal speelt
zich af in een andere tijd, je moet je dus even in kunnen beelden hoe het er
toen aan toe ging, daarna kun je de normen en waarden in die tijd beter
begrijpen.
De samenwerking is in ons groepje prima verlopen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten